Costa rica

22 november 2019 - San José, Costa Rica

Vanochtend vroeg vertrokken naar Schiphol. Het vliegtuig vertrok om 11:00. Bij de incheckbalie hadden we met de groep afgesproken. Iemand van de groep had problemen met de esta en moest een nieuwe aanvragen. Verder verliep alles vlot. De vlucht duurde 10 uur en in Houston moesten we over stappen. Om 21:15 kwamen we aan in San José.  Daar werden we opgehaald door Igor de reisleider.  Toen we na een half uurtje bij het hotel aankwamen ging iedereen meteen douchen en naar bed.

Na niet al te best geslapen te hebben konden we vanaf 6 uur ontbijten. Zelf ben ik rond half 7 gegaan en toen zaten er al best wel wat van de groep te ontbijten. Om 7:45 vertrokken we met de bus naar Tortuguero. Met een tussen  stop bij de bank, zodat we geld konden pinnen. En een korte tussenstop kwamen we rond half 12 aan op de plek waar de boot vertrok naar Tortuguero. Het was een kleine smalle boot waar ook al onze bagage in mee kon. Na een klein uurtje varen kwamen we bij de loste. Hier kregen we meteen de lunch aangeboden. Daarna hadden we de rest van de middag en avond vrij. Eerst een korte wandeling over het terrein waar we al veel mooie planten en kleine dieren zagen en ook de eerste aapjes. Daarna zijn we met bijna de hele groep aan het zwembad gaan liggen.

Om 5 uur was het happy hour in de bar, dus zijn we daar naar toe verplaatst. Om 19:00 konden we gaan eten. Daarna hebben we met een groepje nog wat spelletjes gedaan en zijn we daarna rond 22:00 naar onze kamers gegaan.

Vanochtend vertrokken we met een boot om 8:15 voor een excursie in het NP Tortuguero. We kregen van het park een gids mee om dieren te spotten. En dat is zeker goed gelukt. Apen, diverse vogels, kaaimannen, schildpadden en een luiaard, helaas was die niet heel goed zichtbaar. Op de terugweg begon het flink te regenen. Wat Op zich wel lekker was om af te koelen, want het was erg warm. Rond half 12 waren we weer terug bij de lodge.

Om 13:00 was de lunch. Na de lunch zouden we meteen weer terug gaan naar het park voor een wandeling, maar het begon eerst heel hard te waaien en daarna kwam de regen met bakken uit de lucht. Dit duurde zeker een half uur. Daarna werd het gelukkig weer droger en gingen we als nog terug naar het park. Hier hebben we ongeveer 2 uur gewandeld door het regenwoud en terug via het strand.  De groep was inmiddels uit een gevallen in kleiner groepen. Ik liep met nog 4 andere vrouwen terug via het dorp waar we de boottaxi terug moesten nemen naar de lodge. Omdat het pas 5 uur was besloten we eerst nog wat in het "dorpje" te gaan drinken. Rond half 7 namen we de boottaxi terug.  We konden meteen aanschuiven bij het diner. De hele groep had vervolgens een excursie geboekt om die avond schildpadden te spotten op het strand die eieren gingen leggen. Met een groepje van 8 personen gingen wij naar een aangewezen stuk strand. Daar waren al 2 schildpadden bezig. Bij 1 konden we goed zien hoe ze haar eieren legde en de andere was al bezig om haar eieren in te graven.  Verder hebben we nog 1 van de schildpadden na het leggen terug de zee in zien gaan. En 2 schildpadden die aan land kwamen, maar zich toch bedachten en we omkeerde naar zee. Al met al een geslaagde excursie. Om half 10 waren we weer terug in de lodge. Klaar om te gaan  douchen en naar bed te gaan. Eerst moest ik wel iemand van de lodge roepen omdat er een grote kever of zoiets in mijn kamer zat die ik graag verwijderd wilde hebben.

Maandagochtend vertrokken we om half 9 met de boot weer naar het vaste land. Daar stond onze bus weer op ons te wachten. We reden door naar Frogs Heaven voor een rondleiding en lunch.

Bij aankomst bij Frogs Heaven kregen we eerst wat te drinken. Daarna begon de uitleg over de groentes en fruit die ze hadden in de tuin en daarna begon de wandelroute door de tuin. Eerst kwamen we langs de plekken waar de kikkers zetten. Als eerste het icoon van costa rica, de groene kikker met rode ogen. De kikkers waren een druk kleiner dan verwacht, maar wel leuk om te zien. Daarna liepen we naar een uitzichtpost waar we volgend konden spotten. We hebben o.a. een toekan gezien, helaas wel ver weg. Verder zagen we ook de kolibrie's. Aan het eind van de tour kregen we een lunch aangeboden.
Daarna reden we door naar het hotel. Het mooiste hotel tot nu toe. Daar hebben we eerst een wandeling gemaakt in de tuin en toen een duik genomen in het zwembad.

Daarna zijn we bijna met de hele groep cocktails wezen drinken in de bar van het hotel. Na het eten was er helaas weinig te doen bij het hotel. Daarom ging iedereen best op tijd naar de kamer.

Dinsdag ochtend vertrokken we om 8:15 richting Fortuna. Na een uur rijden kwamen we aan bij de voet van de vulkaan El Arenal. Hier reden we eerst naar een uitzichtpunt de vulkaan zat deels in de wolken, maar dat loste langzaam op. Zodat we een groot deel van de vulkaan konden zien. Daarna hadden we ruim 2 uur om in het gebied te wandelen. Met een deel van de groep heb ik 4 routes gevolgd. Het was best een zware wandeling door de hitte, hoge luchtvochtigheid en klim werk. Om 12:30 vertrokken we naar het stadje la Foruna voor de lunch en om even rond te kijken.

En daar kon ik meteen slagen voor mijn kerstboom decoratie. Om half 3 reden we maar het hotel op 3km. afstand van het centrum. Het begon weer helemaal dicht te trekken en te onweren en regenen, maar we hadden afgesproken om meteen naar een waterval te gaan die in de buurt van het hotel was. Daar zouden we ook kunnen zwemmen.  Maat toen we er eindelijk waren na een flinke afdaling mochten we niet het water in. Door de regen was de waterval zo woest geworden. Het water bulderde naar beneden door de vele neerslag. Door de harde stroming was het te gevaarlijk geworden om te zwemmen. Helaas, maar hij was zeker de moeite waard om gezien te hebben. We liepen daarna weer terug naar het hotel en sprongen daar maar in het zwembad.  Om 19:00 bracht Igor en de buschauffeur degene die wilde naar het centrum om te eten. We hadden een leuk en gezellig restaurant gevonden waar we met een deel van de groep gingen eten. Na het eten heb ik met 2 andere de taxi gepakt en zijn we terug naar het hotel gegaan.

Woensdagochtend  moesten we vroeg opstaan. Om 6:45 ontbijt en 7:15 vertrek naar cano negro.  Onderweg stopte we om de gids op te halen. Het dieren spotten begon toen meteen. Eerst langs de boomkippen. Die zetten langs de weg met meerdere in de boom. Het bleek om grote leguanen te gaan. De volgende stop was een luiaard die langs de weg in een boom hing. Had zat best hoog, maar onze gids had een grote verrekijker bij waar we de luiaard goed mee konden zien. En waar we ook foto's door konden maken. Het was een lange rit bijna tot aan Nicaragua. We stopte daarna bij een restaurant waar we wat konden drinken en naar het toilet. Toen moesten we nog een paar minuutjes rijden tot we bij de boot waren. De tocht voer over de cano negro.  Waar meteen al van allerlei volgens te zien waren. Ook kaaimannen en 2 jaar een luiaard.  Ook waren er verschillende apen te zien. Net voor de lunch kwam er een hele groep voorbij die aan het trekken waren. Er leuk om te zien. Ook moeders met jonge op de rug. Aan aantal mannetjes probeerde ons weg te jagen. Hier hebben we mooie foto's van kunnen maken. Voor de lunch werd er even gestopt langs de kant. Daarna voeren we nog een stukje verder om vervolgens  weer naar het begin te varen waar de bus ons op wachten.

Rond 15:45 waren we terug bij het hotel. We konden snel even wat spullen pakken om vervolgens naar de warm water badden te gaan. Daar hebben we heerlijk gerelaxed en gegeten. In 1 van de baden stonden ligbedden, waar je half ik het water lag en kon je de mooie sterrenhemel en vuurvliegjes zien.

Donderdagochtend 6:45 ontbijt, half 8 vertrek. We reden langs de vulkaan naar Lake Arenal. De vulkaan was vandaag volledig te zien dus daar moest even een foto van gemaakt te worden. Na ruim 1 uur hadden we een korte tussenstop. Hier hebben we lekker een vers gemaakte smoothie gedronken.

Daarna vervolgende we onze reis. We moesten nog 3 uur rijden om bij de volgende laat Santa Elena te komen. We komen vroeg aan in Santa Elena. Nadat de indeling bekend was van de kamers en iedereen zijn spullen had weggebracht liepen we met een aantal van de groep het dorpje in om te gaan lunchen. En daarna hebben we wat rondgelopen en winkels bekeken en nog wat gedronken bij een bakkerij.

Om 17:15 gingen we avond eten met een groep van 10 om daarna een avond wandeling te maken om dieren te spotten. We hebben weer vanalles gezien waar onder een stekelvarken, de meest giftige slang van Costa Rica,  wandelende tak, vogels met mooie kleuren. Helaas kwamen we ook in een moeten nest terecht, die allemaal op onze schoenen en kleren kropen. Het was al met al een leuk, spannende tocht.

Vrijdagochtend vertrokken we om 8:00 voor de Canopy en klimbruggen excursie. Toen we daar aankwamen kregen we allemaal een tuigje om en een helm en handschoenen. We werden naar het begin van het parkoers gebracht. In totaal waren er 15 ziplines de ene langer dan de andere. Ook waren er 2 waar je met z'n tweeën samen moest. De uitzichten waren er mooi, het leek alsof je door de  bomen vloog. De ene laatste was genaamd Tarzan. Daar moest je naar beneden springen en kwam je in een swing, ongeevr van 10 meter hoog. Toen we dit allemaal gedaan hadden konden we het park verder verkennen. Eerst hebben we de hangbruggen gedaan. Een route met 8 hangbruggen door het bos. Onderweg kwamen we apen tegen en hebben we nog een toekan gespot. Daarna zijn we naar de kolibrietuin gegaan. Hier hadden ze allemaal voederbakjes hangen waar de kolibrie's dronken. De beestjes vlogen om ons heen. Heel leuk om te zien.

Daarna hebben we snel wat gegeten in het restaurant. De bus haalde ons om 13:00 op om naar het hotel te gaan. Heb begon toen heel hard te regenen wat het hier veel doet. Meteen allemaal modderstromen op de weg. Om half 2 waren we terug in het hotel, hopelijk is het straks droog, want we gaan om 3 uur paard rijden.

Gelukkig was het droog gebleven, al scheelde het niet veel. Tijdens het rijden werd het steeds mistiger. Wat er wel weer heel mooi uitzag.  We hebben ongeveer 2 uur gereden door het bos en over een aantal open stukken. Ook hebben we nog een luiaard gezien al zat die heel hoog in de boom. Toen we eenmaal weer terug waren bij het hotel begon het weer te regenen. We hadden om half 8 afgesproken om met z'n alle te gaan eten in het dorp bij the tree house. Dit is een restaurant gebouwd om een gigantische boom. Ik heb heerlijk vis gegeten met groenten en aardappel puree. Na het eten gingen we naar de bar amigos. Helaas viel dit best tegen en zijn we met z'n 4en terug gegaan naar het hotel. Morgen weer vroeg op.

Zaterdag ochtend 6:45 ontbijt, 7:30 vertrekken. Eerst hadden we een wandeltocht door het nevelbos met dezelfde gids als de nachtwandeling van donderdagavond. In het begin was ik bang dat het een beetje van hetzelfde zou zijn als de afgelopen dagen, maar naast de diverse vogels zagen we ook de toekan, kolibrie, tarantula ( die de gids wel even uit zijn holletje moest lokken ) verder zagen we neusbeertjes en eentje liep ongestoord rond, zodat we uitgebreid foto's konden maken. Na de tocht gingen we lunchen in Santa Elena. Na de lunchen begon het weer lekker hard te regenen, tijd voor vertrek uit Monteverde.

Rond half 1 vertrokken we met de bus naar ricon de la vieja. De rit duurde ongeveer 1 uur. We stopte nog even bij een supermarkt om wat eten en drinken in te slaan. Daarna kwamen we aan bij het resort. Helaas werkt het weer niet mee en regent het flink door. Met een aantal meiden besloten we om naar de spa te gaan in het park. Daarna hebben we gegeten in het restaurant van het resort. Na het eten nog een spelletje gedaan en rond 10 uur naar bed gegaan.

Zondagochtend 7:00 ontbeten in mijn kamer. We hadden gister in de supermarkt ontbijt en lunch gekocht met z'n vieren. Om half 8 vertrok de bus. Na 40 minuten rijden kwamen we bij de vulkaan Ricon de la Vieja   aan. Daar konden we een wandeling maken van ongeveer anderhalf uur langs modderpoelen en andere vulkanische activiteiten. Ook kwamen we nog kapucijnaapjes, een neusbeer en een agouti tegen. We hebben ook nog een stukje van de lange wandeling gelopen,  maar hadden besloten om met de bus van 11:00 weer terug te gaan maar het resort. Daar hebben we eerst een activiteit geboekt voor de middag.

We zijn nog even wezen afkoelen in het zwembad. Om 13:00 hebben geluncht.

Voor de excursie tubing moesten we met z'n zevenen om 14:00 verzamelen bij de receptie. We werden naar het begin gebracht daar kregen we allemaal een zwemvest en helm. We kregen wat instructie en gingen daarna met de grote band het riviertje op. Er waren wat rustiger stukken, maar ook flinke stroomversnellingen wat het erg leuk maakte. Ook was er één waterval van 2 meter waar we vanaf gingen. Natuurlijk kopje onder, maar bleven wel zitten in de band. Het duurde ruim een uur voordat we weer terug waren bij het park. Toen zijn we nog even in de warm water badden geweest. Om half 5 hebben we de verjaardag van Evi gevierd met taart. Daarna ben ik gaan douchen. Om 19:00 gingen we met z'n alle eten. En daarna hebben we weer met een groepje een spelletje gedaan.

Maandagochtend we vertrokken met de bus om 9 uur richting Samara. We stoppen nog even om te pinnen en boodschappen te doen. En hier kon de buschauffeur nog even de tank volgooien.  Daarna reden we naar Samara. Daar kregen we tot 5 uur de tijd om te lunchen en te zwemmen in de zee en te zonnen op het strand.

Om 5 uur haalde de buschauffeur en Igor ons op om naar het hotel te gaan. Hier werden de kamers weer verdeeld en trok iedereen zich even terug. Om 19:00 gegeten in het restaurant van het hotel en daarna nog een spelletje gedaan.

Dinsdag. Een vrije dag in Carillo. Rond 8 uur heb ik ontbeten met suzanne. Het grootste deel van de groep was al weg op excursie  om dolfijnen en walvissen te spotten. Omdat ik dit al vaker had gedaan ben  ik niet mee gegaan.

Rond 9:15 hadden we een taxi geregeld naar Samara,  omdat het strand van Carillo verder geen faciliteiten had. In Samara zijn nog een paar kleine winkeltjes en strandtenten wat het net wat meer sfeer geeft. We hebben dr hele dag bij de strand tent op het strand gezeten.  De bedjes mochten we gratis gebruiken. 'S middags hebben we lekker geluncht en in het straatje wat rond gekeken. Suzanne  en ik hebben nog een excursie geboekt voor morgen middag. Rond half 5, toen het een beetje begon te regenen zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Daar hebben we nog even in het zwembad gezwommen, totdat het heel hard begon te regenen.  Om 7 uur zijn we gaan eten in het restaurant van het hotel.

Woensdagochtend 8 uur ontbijt, helaas was het heel slecht weer. De hele nacht was het al flink aan het onweren en regenen. Waarschijnlijk blijft het de hele dag zo en kan het paardrijden niet doorgaan. Maar we zullen zien. Nu even aan het relaxen op de kamer. En even een spelletje gedaan bij de bar van het zwembad. Gelukkig werd het langzaam aan wat droger. Om 12 uur hebben we met de hele groep de taxi gepakt naar Samara.

Daar hebben we eerst lekker geluncht  en vervolgens een strandwandeling gedaan. Het weer werkt steeds beter. Dus gelukkig ging het paardrijden ook door om 3 uur. We liepen eerst rustig met de paarden over het strand ook een stuk door het water. Daarna liepen we een heuvel op voor een mooi uitzicht over de oceaan. Het laatste stukje daarvan ging behoorlijk steil omhoog met paard en daar moesten we ook weer naar beneden. Toen zijn we naar een ander stuk strand gelopen langs hele sjieke huizen. Bij dit strand monde de rivier uit in de oceaan. Terug gingen we wat sneller in draf. Toen we weer op het strand kwamen had mijn paard zich om weer terug te gaan en ging in galop het strand over samen met een ander paard. Wat erg grappig was. Toen zijn we weer terug gegaan naar onze vaste plek bij gusto beach.  Even een spelletje gedaan en daarna met de hele groep samen gegeten. Dit was de laatste avond dat de buschauffeur erbij was.

Donderdag vertrek om half 9 terug naar San José.  Na 2 uurtje rijden hadden we de eerste stop. Hier konden we wat drinken en wat te eten halen voor de lunch. Buiten bij het restaurant zaten meerdere ara's in de bomen die we mooi op de foto konden zetten.

Daarna reden we in 1 keer door naar de stad. Rond half 2 kwamen we aan bij het hotel waar we ook de eerste nacht verbleven. De rest van de dag hadden we tijd om de stad te verkennen. We hebben de overdekte lokale markt bezocht, door de hoofdstraten gelopen en een souvenirs markt bezocht. De laatste colones en dollars uitgegeven. Daarna in het hotel gedoucht en naast het hotel gegeten bij de Argentijn.  Daarna naar bed. We vliegen morgen met 2 verschillende vluchten. De eerste vertrekken om 3 uur vanaf het hotel, ik en de rest om 4:15.

Vrijdag 4:15 vertrek naar lucht haven. De vlucht vertrok rond half 8. Na een overstap op Newark, wat natuurlijk een drama was met alle controles, kwamen we rond half 8 in de ochtend aan op Schiphol.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade