Vervolg mount cook - CHC - kaikoura - CHC

19 januari 2018 - Wijchen, Nederland

En daarna naar kea point. Hier nog even lekker in het zonnetje gezeten. Daarna terug gelopen naar de lodge. Hier heb ik in het restaurant gegeten. En later kwam Carina er ook nog even bij zitten. Ik ben vroeg naar mij kamer gegaan, zodat ik lekker nog even in bad kon.

Om 8 uur vertrok ik voor de laatste keer met Stray richting Christchurch.
We stopte op een mooie plek bij Lake takepo, bij de church of the good shepard. Hier ben ik 3 jaar geleden ook geweest. Helaas hadden we hier maar heel kort de tijd om te kijken en foto's te maken. Daarna door gereden naar Geraldine waar een aantal van de groep werd opgehaald door het bedrijf waarmee we gingen raften op de Rangitata rivier. We kregen daar eerst lunch en daarna uitleg. Daarna kregen we alle benodigde kleding, en gingen we met de nus naar het begin punt. Het eerste stuk was heel rustig en hier kregen we uitleg over het besturen en de veiligheid. Daarna begonnen we met het echte raften. We hadden zelfs 2 versnellingen van categorie 5 en heel gaaf. En de omgeving en het weer waren geweldig. Het laatste stuk mochten we uit de boot het water in en de laatste paar 100 meter konden we mee drijven met de stroom van het water. Dat was echt heel gaaf. Toen we terug waren kregen we een bbq dinner. Daarna werden we met de bus naar Christchurch gebracht. Helaas kwam ik er in de bus achter dat ik mijn schoenen was vergeten. Ik heb meteen een bericht gestuurd naar het bedrijf, hopelijk krijg ik ze nog op tijd in Christchurch. We kwamen tegen 18:00 aan bij het hostel. Wat een heerlijke kamer heb ik. Lekker ruim, groot bed. Helemaal prima. Ben meteen even boodschappen gaan doen voor morgen. En daarna op tijd naar bed gegaan, nadat ik wat tv had gekeken.

Rond half 8 werd ik opgehaald door hassle free tours. Deze tour had ik thuis al geboekt. Vandaag ga ik naar Kaikoura. Vorige keer dat ik in NZ was ben ik er niet geweest, dus dit stond zeker op mijn lijst om deze keer te doen. Vooral ook nadat er vorig jaar een aardbeving is geweest. Na één stop te hebben gehad kwamen we rond 11 uur aan in kaikoura. Op de weg naar Kaikoura kon je nog zien wat de aardbeving heeft veroorzaakt. De weg is sinds 3 weken weer open, al zijn nog niet alle stukken volledig gerestaureerd. Eerst gingen we naar een uitkijk punt waar je een mooi uitzicht had over het gebied. En daarna door naar een zeeleeuwen kolonie. Hier kon je goed zien dat er sinds de aardbeving mee "land" is bij gekomen. Om 12 uur hadden we een uur lunch pauze en ben ik natuurlijk vis gaan eten. Om 13:00 hebben we onze kaartjes opgehaald voor het whale watching en kregen we uitleg over de veiligheid op de boot. Daarna werden we met de bus naar de haven gebracht.

We voeren meteen de haven uit, die pas nieuw is want de vorige haven is vernield door de aardbeving en de grond is tussen de 2 en 4 meter verhoogd. Waardoor de haven uitgegraven moest worden. We vieren naar de plek waar ze wisten dat er een sperm whale 45 minuten eerder onder water was gedoken. Het duurde nog wel even maar uiteindelijk kwam hij boven water om adem te halen. Dit was heel.dicht bij de boot dus we konden hem goed zien. Ook aan de andere kant van de boot kwam er nog eentje boven water. Maar ik ben naar de eerste blijven kijken die na een paar minuten onder water dook en zijn mooie staart liet zien. Daarna voeren we meteen door naar de tweede die net toen we aankwamen onder water dook.
Toen gingen we verder naar een ondieper plek waar de dusky dolfijnen zich bevinden. In het begin zagen we er maar een paar, maar al snel waren het er tientallen. De dusky dolfijnen staan bekend om hun speelse en vrolijke gedrag. Aan alle kanten van de boot zwommen ze en sprongen ze met hun hele lichaam boven water over elkaar heen, door elkaar heen. Een super leuk gezicht en je wist gewoon niet waar je moest kijken. Wat een mooie beestjes. Daarna voeren we helaas weer terug naar de haven, al was de vaart terug niet echt prettig. In de haven werden we opgewacht door de bus die ons weer terug bracht naar Christchurch. Daar kwamen we tegen 7 uur weer aan.

De laatste ochtend in Nieuw Zeeland. Ik werd 's ochtends wakker rond 8 uur. Ben toen rustig aan gaan aankleden en ontbijten rond half 10 heb ik me uitgecheckt en kon de koffer bij het hostel laten. Daar word ik vanmiddag weer opgehaald. Ik heb wat door de stad gelopen, langs de Avon naar de botanische tuinen. Daar kreeg ik een appje van Carina of ik zin had op wat af te spreken. Uiteindelijk hebben we om half 1 afgesproken om te lunchen. Ik ben van te voren nog even gaan shoppen. Het is al best veranderd in de stad sinds dat ik er in 2014 was. Al veel nieuwe gebouwen, winkelcentrum. Maar er word ook nog ontzetten veel gebouwd. Hele straten zijn afgezet en over hoor je bouw geluiden en je ziet ook overal bouwvakkers. Tegen de middag zat het hele park er mee vol :-). Na de lunch ben ik met Carina naar Quake City geweest. Dit is een museum waar alles te zien en horen is over de aardbeving en. Met name die van 2010 en 2011. Er indrukwekkend allemaal op te zien en de verhalen te horen. Tijdens de lunch hoorde we al van de serveerster dat maar liefst 80% van de stad was verwoest. Logisch dat het nog steeds niet volledig is opgebouwd. Er is inmiddels wel besloten dat de kathedraal gerenoveerd gaat worden. Ben benieuwd hoelang ze daar mee bezig zullen zijn. Tegen 3 uur ben ik terug gelopen naar het hostel. Daar heb ik me omgekleed en hoopte dat mijn schoenen waren aangekomen. Maar helaas heeft stray het weer verprutst, dus die ga ik niet meer terug zien. Om 4 uur werd ik opgehaald door dr shuttle die mij naar de luchthaven bracht. Ik had me al ingecheckt dus hoefde alleen mijn koffer af te geven. Op de luchthaven nog mijn laatste NZ dollars uitgegeven en daarna het vliegtuig in gegaan. Deze vertrok om kwart voor 7. We hadden een tussen stop in Sydney en volgen daarna door naar Dubai. De vlucht naar Dubai verliep goed. In Dubai hoorde ik wel meteen dat de vlucht naar Amsterdam vertraging heeft van anderhalf uur. Dit omdat er in Nederland storm is. Om 10 voor half 3 waren we op Schiphol. De vakantie zit er weer op.