Finland februari 2019

3 maart 2019 - Salla, Finland

Vanochtend ging om half 3 de wekker al, papa en mama kwamen me om 3 uur ophalen om naar Schiphol te rijden. Het vliegtuig vertrok om 6:10 met een beetje vertraging. Eerst moest het vliegtuig ijsvrij gemaakt worden. De vlucht ging erg snel en we kwamen vroeger dan verwacht aan in Kuusamo. Daar werden we opgewacht en in 2 bussen verdeeld om naar Sallatunturi te rijden. Dit duurde ongeveer 1,5 uur. Daar kregen we eerst een lunch en wat informatie over komende week. Daarna zijn we doorgereden naar de bungalows waar we deze week verblijven om in te checken. Hier kwamen we er ook achter wie allemaal in de groep hoorde. Iedereen had eigenlijk een reisleider verwacht dit voor de kennis making zou zorgen, maar die hebben we dus niet. Gelukkig lukt het ons prima om alles te regelen. Nadat we ingecheckt waren in de bungalows ben ik met 4 andere wat rond gaat lopen ( in de kou -28 ) in het dorpje. Wat eigenlijk 1 groot vakantie park lijkt. Piepklein supermarktje, een spa, skipiste natuurlijk, een ijsbar etc. Daarna hebben we nog even een spelletje gedaan om vervolgens te gaan dineren. We hebben een hele gezellig groep en hebben al veel gelachen. Na het eten nog wat gekke dingen uitgehaald in de sneeuw en daarna lekker het bedje in. Maandag: vanochtend om 9:00 ontbeten met de groep. Om half 11 werden we opgehaald door een bus voor de husky safari. Het was een heel klein stukje rijden. We kregen meteen uitleg over de slee en het sturen en mochten daarna meteen aan de tocht beginnen. Ik ging samen met Leonie. Ik als eerste sturen en zij kon in de slee zitten. Wat een gaaf gevoel. We werden voortgetrokken door 6 enthousiaste husky's en eenmaal het bos in het bos was het een mooi winter wonderland landschap met hoge bomen met een dikke laag sneeuw en een klein padje waar wij achter elkaar de wildernis in reden. Halverwege werd er gestopt om te wisselen en ging ik in de slee zitten en Leonie aan het stuur. Rond half 1 stopte we bij een plek waar een originele Finse tent stond. De honden werden vastgelegd en er werd een vuurtje gestookt in de tent. Hier werd ons drinken op warm gemaakt en de lunch op bereid. Een Finse zalmsoep, die erg goed smaakte. We kregen ook warmen bessensap te drinken en er was voor iedereen brood. De temperatuur was rond de min 20, maar door de wind voelde het kouder. Gelukkig was ik dik aangekleed en heb ik er weinig last van gehad. Na de lunch vervolgende wij onze tocht weer door de wildernis en reden rond half 4 weer terug naar het reindeer resort waar we gestart waren. Iedereen kreeg zijn huskyslede rijbewijs en daarna werden we met de bus weer terug gebracht naar onze bungalows. Het is nu 16:00 en zo goed als donker. Iedereen is naar zijn bungalow gegaan om lekker op te warmen onder de douche en even te relaxen. Om half 7 hebben we in het restaurant afgesproken om samen te eten. Daarna hebben we nog een drankje gedaan in de pub. Dinsdag: vandaag worden we op 10:45 opgehaald met de bus om een sneeuwschoen wandeling te gaan maken en te ijsvissen. We hebben eerst om 9:00 afgesproken om te gaan lunchen. We rijden met het busje weer naar het Reindeer Park waar we worden opgewacht door 2 gidsen. De sneeuwschoenen worden meteen opgemeten en na een korte uitleg gaan we aan de wandel met de 2 gidsen en twee honden. Het wandelen gaat best makkelijk, alleen de heuvel af in het begin was een beetje opletten. De tocht ging over een bevroren meer de heuvels in omhoog. De klim was behoorlijk zwaar, het was steil en zwaar om door de sneeuw heen te banen. De eerste stop leek een soort van bevroren waterval, maar het bleek water te zijn van een boven gelegen moeras was langzaam naar beneden druppelde en steeds aangroeide in de vorm van ijspegels. De wandeling vervolgde verder naar de top door de bomen en steeds dieper wordende sneeuw laag. Rond een uur of ik kwamen we boven op de heuvel aan bij een wat open plek. Hier werd een kampvuur gemaakt voor de lunch en om op te waren. Maar ondanks de -16 had bijna iedereen het niet koud na deze wandeling. Eerst mochten wij ons eigen worstje aan een lange stok braden boven het kampvuur. Toen wij hier mee bezig waren verwarmde de gidsen de rendier burgers die vervolgens tussen een broodje met kaas werd gelegd. Een soort Lapse cheeseburger. Alles smaakte erg goed, samen met de verwarmde bessensap. Na de lunch liepen we bergafwaarts terug naar het startpunt. Dit ging door de diepe sneeuw steil naar beneden. Wat hilarische taferelen maakte. Iedereen geen wel meerdere keren onderuit in de diepe sneeuw, en probeer dan maar eens weer op te gaan staan. We kwamen gelukkig allemaal heelhuids beneden en liepen over het meer terug naar het Reindeer Park. Daar konden we even opwachten tot de bus ons kwam ophalen. Op het park trok iedereen zich terug in de bungalow op te douche en klaar te maken voor het eten. Om 6 uur gingen we eten ( lekker vis deze keer ). Na het eten besloten we om met de slee naar de skipiste te gaan om daar vanaf te sleeën. Hier is een apart baan voor. Een hele klim om boven aan te komen, maar naar beneden ging als een speer. Meerdere races gehouden. En nadat iedereen bekaf was zijn we naar de ijsbar gegaan voor een drankje. Toen we daar met de barman sproken vertelde hij dat er kans was op het Noordelicht te zien rond 23:00 en hij raden aan om naar het meer te lopen in de buurt. Dat deden we met een deel van de groep. Aan de horizon was er prachtig licht te zien met je ogen, maar als je daar een foto van maakte zag je ook wat groen. Dus we hebben daar tot een uur of 12 gestaan en toen zijn we maar weer terug gelopen. Helaas dus niet zichtbaar met het oog, maar we vastgelegd op de camera. Woensdag: Vanochtend om half 9 ontbeten, om kwart voor 11 vertrek onze bus voor de rendieren safari. Vandaag hebben er dezelfde gidsen als gister. We krijgen eerst een dikke deken uitgedeeld voor op de slee, het is nu zo'n -20. Dus die deken hebben we wel nodig. Dan krijgen we uitleg over het besturen en vast maken van rendier en slee. Al snel mogen we plaats nemen en begint de tocht. Met een komisch tempo rijden we wederom de witte wereld in. Als eerste sleeën we naar het meer, waar de eerst stop is. Hier gaan we ijsvissen. We moeten eerst zelf een gat in het ijs maken en daarna met een klein hengeltje proberen vis te vangen. Onze gids heeft al meteen 3 x raak, terwijl wij rustig zitten te wachten. Maar al snel hebben er meerdere mensen best. Ik heb er uiteindelijk ook 2 gevangen. De meeste vissen gingen weer terug het water in. De wat grotere gingen mee voor de lunch. Hierna vervolgde onze tocht weer door de prachtige natuur. Het weer werkt vandaag ook weer goed mee, want het is wel ijskoud, maar we hebben een mooie blauwe lucht. Na een plasstop gemaakt te hebben voor de rendieren rijden we naar de plek waar we gaan lunchen. Een grote Finse tent, waar de gidsen meteen weer het vuur aanmaakte. Hier konden we ons lekker aan opwarmen en de lunch werd klaar gemaakt. Vandaag kregen we rendier-pasta met brood en natuurlijk warmen bessensap. Na de lunch kregen we nog uitleg over hoe we een rendier in het wild konden vangen met een soort van lasso. We werden uitgedaagd voor een wedstrijdje en iedereen deed mee. Hierna vervolgde wij onze tocht naar de plek waar de moeders met hun jongen stonden. Deze mochten we voeren en natuurlijk ook een foto momentje. Daarna was het alweer het laatste deel van de tocht terug naar het rendieren park. Hier kregen we ons RENDIER slee rijbewijs en nog een leuk aandenken. Om 16:00 waren we weer terug op het bungalow park. We hebben om 6 uur afgesproken om te gaan eten. Vanavond om 8 uur hebben we een Noorderlicht safari met de sneeuwscooter en slee. Om kwart voor 8 moesten we verzamelen bij de scooter verhuur. Vanuit hier vertrokken we met 4 scooters met sleeën richting de Ruuhitunturi heuvel. Van onze groep waren we met 5 meiden. Na een 15 minuten durende rit de heuvel op in het donker met besneeuwde bomen, wat best een beetje spookachtig leek, kwamen we bij een grote open vlakte. Hier stond ook een tentje waar vuur in werd gemaakt. Wij gingen meteen klaar staan met onze statieven en fotocamera's. In de verte zag je het noorderlicht al vaag in witte kleur, als je hier een foto van maakt zag je dat het al groen was. Het was al wel wat duidelijker dan gister, maar nog niet helemaal zoals we het willen zien. Na 2 uurtje werd het steeds mistiger en vertrokken we weer naar beneden. Maar onderweg zagen we opeens de groene kleuren. Wij natuurlijk helemaal enthousiast. Toen we onderaan de heuvel waren werden we op een lopen veld afgezet door de scooter om foto's te maken. En we kregen nog een mooie, dansende show te zien. Wat is dit gaaf zeg! Hier hebben we uiteindelijk tot een uur of 12 gestaan. Toen werd het noorderlicht weer rustiger en minder zichtbaar en zijn we terug gelopen naar onze bungalows. Donderdag: om 9 uur gingen we ontbijten. Iedereen natuurlijk helemaal enthousiast over wat we gisteravond hadden gezien. Om 11 uur werden we opgehaald door de bus vandaag staat een soort van cross country skiën op het programma. We hebben weer de zelfde gids Pasi die ons meteen al verwelkomd samen met een Nederlandse Hester. We gaan meteen de skies passen. Wel even wennen, want deze zijn bijna 2,5 meter lang. We gaan meteen aan de tocht beginnen. Wat in het begin niet bij iedereen even goed gaat wat hilarische momenten opleverd. Na 2 en een halve km. Ploeteren door de hoge sneeuw kwamen we aan bij de kota bij een bevroren meer. Gelukkig ben ik maar 1 mee gevallen dit stuk. Vooral het omhoog komen is namelijk een hele klus. In de kota gaan we lunchen, we krijgen rendiersoep met groente en brood en natuurlijk weer de warme bessensap. Na anderhalf uur ga we weer verder met de tocht. We konden kiezen voor de moeilijke of makkelijke route. Het grootste deel koos voor de moeilijke. En we ploeterde weer verder. Deze keer ook met afdalingen die wat steiler er dieper waren. En het is gelukt om te blijven staan de hele terug weg. Om half 5 waren we weer terug bij de bungalows. Iedereen ging even lekker douche en om 7 uur naar het diner. Het eten is hier elke dag anders en gevariërd. Na het eten zijn we weer gaan sleeën. Al voelde we het nou wel in onze benen met naar boven lopen. Maar wederom was het weer lachen en gieren. Om 10 uur zijn we naar de pub gegaan, daar begon om half 11 de muziek pub quiz. We waren met z'n achten en moesten 2 teams maken. Na de eerste ronde waren wij 2de en ons andere team eerste. En de laatste ronde was ook gewonnen door ons andere team. Dat was natuurlijk een feestje. Hun kregen de hoofdprijs uitgereikt, een onderbroek van Salla. Daarna hebben wij een feestje gebouwd in de pub met een aantal Finnen. Als snel mochten wij de playlist bepalen en liepen we met z'n alle de polonaise op de Sjonnies. Het was een super gezellig avond en we gingen pas om 3 uur naar ons bed. De pub was eigenlijk geopend tot 2 uur. Vrijdag: Na een korte nacht zaten we op 9 uur weer aan het ontbijt. We hebben een vrije ochtend tot 13:00. Dus besloten we wat te gaan wandelen en hebben we wat informatie opgevraagd voor het skiën voor morgen. Om 13:00 moesten we verzamelen bij de sneeuwscooter voor een tocht van 2 uur. De sneeuwscooter tocht duurde 2 uur. We moesten met z'n tweeën op 1 scooter. Op de heenweg reed Marloes, we reden de heuvels in en boven op de heuvels was aĺled nog witter dan beneden. Op de heuvel hadden we een stop met chocomelk en een soort koffiebroodje. De terugweg mocht in rijden. Was wel even wennen en het begin was best wel zwaar. Maar toen ik het eenmaal te door had hoe je het beste kon sturen ging het aardig soepel. Lekker scheuren over de witte paden door het bos. Heel leuk om te doen. Om 3 uur waren we weer terug op het park. Ik ging douche en daarna ben ik met Nicole naar de receptie geweest om een rendierenvacht te kopen. We hebben nog mooi wat van de prijs kunnen afdingen. Om 5 uur moesten we eten, omdat we om 6 uur werden opgehaald voor de noorderlicht rendiersafari. Onze "vaste" gids Pasi was daar ook weer bij. De rendieren stonden al klaar met een slee ander hun aan. Iedereen kreeg een eigen slee. Deze keer hoefde wij de rendieren niet te sturen. Omdat het donker was zaten ze aan elkaar vast. Rendieren schijnen in het donker erg te kunnen schrikken en gaan er dan vandoor. Eerste reden we naar de vrouwtjes met hun jonge rendieren om ze te vieren. Daarna ging de tocht in het donkere bos door naar een open plek waar kampvuur werd gemaakt. Helaas geen noorderlicht door het bewolkte weer. Er was wel wat zicht naar, maar niet de groene kleuren. Na wat warme bessensap reden we weer verder. Een mooie tocht ondanks dat het zo donker was zie je toch veel door de witte sneeuw. Rond 10 uur waren we weer terug. Daarna ging iedereen naar bed, uitgeteld van de hele week ( en het feestje van donderdag:-) ) Zaterdag. Onze vrije dag. Om 9: 00 afgesproken om te ontbijten. Ik ging met Marloes naar de skipiste. Zij snowboarden en ik skiën. Uiteindelijk ging Remi en Eddie ook mee skiën en de rest kwam even kijken. Na een paar keer van de oefenbaan af te zijn geskied gingen we de piste op. Het was erg mistig en boven op de piste was alles slecht aangegeven. De eerste piste die we afgingen bleek een rode te zijn. Niet goed dus. Ben hier ook 2 keer onderuit gegaan. Gelukkig vonden we daarna wel de blauwe pistes en die gingen een stuk beter. Al was ik wel blij dat ik niet alleen was. Om half 2 zijn we pizza gaan eten en daarna weer terug de berg op. Om 4 uur konden mijn benen niet meer en ben ik terug gegaan naar de bungalow. Vond het wel erg leuk om gedaan te hebben. Om 7 uur spraken we af voor het laatste diner samen. We hebben weer erg gelachen. Om 10 uur nog een vuurtje gesticht in één van de vele buiten hutjes. En nog wat gedronken . Daarna met Marloes nog even de laatste sneeuwpret gehad :-). Zondag. Vandaag weer naar huis. Spullen gepakt en om 7 uur ontbeten. De bus haalde ons op om 8 uur om terug te rijden naar Kuusamo. Rond half 11 vertrok het vliegtuig naar Amsterdam. Om half 2 waren we weer in Nederland. Heel moe, maar zek voldaan. Wat een reis.