Queenstown

14 januari 2018

Vanochtend om 7 uur opgestaan, omdat ik om half 9 een afspraak had bij de canyon swing. Het is een soort bungeejump, maar dan aan het eind een swing. Dit kun je op verschillende manieren doen en ik koos voor de slide. Ik begon om een kleine glijbaan en dan val je 60 meter in een vrije val de afgrond in. Wel een mooie, de shotover river. Na 60 meter gaat het over in een swing, een soort mega schommel door de canyon. Echt heel gaaf!!
Nadat iedereen was gesprongen werden we terug gebracht na het centrum. Ben toen boodschappen gaan doen voor de lunch. Toen ik langs Fergburger kwam was de rij heel kort. ( Fergburger schijnen de lekkerste hamburgers van Nieuw zeeland te hebben. Dat mensen er zelfs uren voor in de rij staan ) Daar had ik niet zoveel zin in, maar nu was ik binnen 10 minuten aan de beurt. Dus een hamburger om 11 uur 's ochtends. En lekker was hij. Daarna even omgekleed bij het hostel.

Om 12 uur heb ik de gondel naar de top van de queenstown hill genomen. Daar ben ik begonnen aan de Ben Lomond track. Eerst loop je flink omhoog naar de lomond saddle. Merkte aan mijn benen dat ze daar niet zoveel zin in hadden, maar wou toch graag naar de top. Nou dat was wel even afzien. En gelukkig was ik niet de enige. Het duurde ruim een uur voordat ik boven was. Het ging alleen maar steil omhoog. Klimmen en klauteren over de rotsen. Regelmatig even een pauze ingelast en gesproken met de andere mensen die ook moeite hadden om de berg te beklimmen. In ieder geval wel gezellig. Nou had ik uiteindelijk de top toch binnen de aangegeven tijd bereikt. Wat was ik blij dat ik boven was. En wat een gaaf uitzicht over Queenstown en Lake Wakatipu. En ook nog een bijdehante Kea gezien. Die uiteindelijk heel slim was en een zak met boterhammen kon stelen van een niet oplettende toerist.
Op de top even rustig gezeten en wat gegeten. Daarna weer de hele tocht terug naar beneden. Dat was ook nog een hele opgaaf. Om kwart voor 5 was ik weer terug bij de gondel. Rond half 6 was ik terug bij het hostel. Daar even op bed gelegen en daarna gedoucht. Rond half 8 ben ik gaan eten. Eerst even vekeken of lisa zin had om mee te gaan. Die heb ik een week ofzo geleden ontmoet op de status, maar was eerder al in queenstown gebleven. Zij had geen geld om uit eten te gaan dus ben maar alleen gegaan. Had geen zin om te koken. Lekker bij de Mexicaan gegeten en cocktails gedronken:-)

Om kwart over 9 ben ik naar het strand gelopen voor de zonsondergang, maar ik was net iets te laat. Wel was het nog een mooi gezicht dat de zon achter de bergen voor mooie kleuren in de lucht zorgden. Op het strand kwam ik Carina die ik ontmoet had op een stray bus. We hebben een tijdje bij het strand gezeten , want daar was vanallles te zien. En daarna een ijsje gehaald bij Patagonie. Toen zijn we naar fergburger gelopen, want daar waren nog meer Straymensen. Daar hebben we wat gedronken. Tegen 1 uur naar bed gegaan. Morgen door naar Mount Cook.

Om 9 uur vertrokken we met de bus. Eerst stop was de fruitkraam waar we op de heen weg ook langs waren gekomen. Daarna reden we door naar Omarama. Hier konden we lunchen of eventueel nog wat boodschappen doen voor mount cook. Om 1 uur reden we door naar mount cook. Daar kwamen we rond half 3 aan. Nadat we onze kamer hadden konden we ons even opfrissen en om half 4 konden we met de bus mee naar het startpunt van de Hooker Valley track. Een mooie wandeling naar een uitzicht punt op Mount Cook. De hoogste berg van Nieuw Zeeland. En we hadden weer super geluk met het weer. De berg was volledig zichtbaar. De wandeling duurde ongeveer 3 uur en daarna moesten we terug lopen naar het hostel.
Om 10 uur zijn we nog met een groepje en de buschauffeur een berg op gelopen om naar de sterren te kijken tot een uur of 12.

Vanochtend kon ik lekker lang blijven liggen. Mijn excursie begon om 11 uur en moest een half uurtje van te voren aanwezig zijn. Dus lekker uitgeslapen en gedoucht. Daarna uitgecheckt omdat ik niet in deze kamer kan blijven voor een tweede nacht. Beetje miscommunicatie met Stray. Gelukkig was er nog wel een twepersoonskamer vrij ( wel een stuk duurder ) waar ik nog terecht kon. Om 11 uur werden we met de bus naar Blue Lakes carpark gebracht. Daar moesten we eerst 20 minuten lopen voordat we bij de boten aankwamen waarmee we het gletsjer meer op gingen. In groepjes van 12 werden we ingedeeld in de boot. Er stond een flinke wind waardoor het varen nogal ruig ging. Gelukkig was de temperatuur prima, alleen het gletsjer water wat opspatte was nogal koud, 3 graden. We voeren langs grote en kleine stukken ijs dat van de gletsjer afgebroken is. Ze vertelde dat er naast 10% boven water is van de ijsbrokken en 90% onderwater. Wat het dus ook gevaarlijk maakt. Daarna voeren we naar de gletsjer. We mochten niet te dicht bij komen, omdat er natuurlijk zomaar een stuk kan afbreken. De Tasman Gletsjer was aan de voet 24 km breed. Erg indrukwekkend. Na anderhalf uur varen kwamen we weer terug op de plek waar we waren begonnen. We moesten het stukje weer terug lopen naar de bus en werden weer terug gebracht. Toen ben ik naar de lodge gegaan om te kijken of mijn kamer al klaar was. Ik moest nog even 20 minuten wachten, dus heb eerst geluncht. De kamer is er fijn. Een tweepersoonsbed en een eenpersoonsbed, een badkamer met douche. Prima dus. Daarna ben ik weer aan de wandel gegaan. Het meisje waar ik gister mee had gelopen vond het te ver, dus is niet mee gegaan. Als eerst de Sealy Tarns route gelopen van ongeveer 4 uur, met 2200 trapttedes