Queenstown - Te Anau - Stewart Island

11 januari 2018

Om kwart over 7 ging de wekker. Rond kwart over 8/half 9 vertrokken we richting Te Anau. Dezelfde route als gister, maar wederom geen straf. Vandaag staat de Milford Sound op het programma. Één van de redenen dat ik terug wou naar NZ. Ben heel benieuwd. Om 11:00 hebben we een stop van 1 uur om onze tickets op te halen voor de Milford Sound ferry en de ferry naar Stewart Island voor morgen en voor boodschappen en toilet stop, voordat we het Fiordland in rijden. En even een verjaardagsberichtje in gesproken voor Stacey nu ik nog bereik heb.

Op weg naar de Milford track hebben we meerdere foto stops. Nou is de hele weg één grote fotostop maar dan word het wel een hele lange rit :-) We stopte bij Eglinton Valley, mirror alles, en voor de Homer tunnel ( er was maar eenrichtingsverkeer in de tunnel, we hadden 6 en een halve minuut om even uit de bus te gaan om de vele kleine watervallen te fotograferen.) Voordat we door de tunnel mochten.
Om 3 uur vertrok de ferry door de Milford Sound het regende toen we het haventje uitvoerend, maar na 5 minuten werd het droog en bleef het ook droog. Een mooie vaart van ruim anderhalf uur. Door het mooie fjord. Met hoge bergen met wolken er om heen en vele watervallen. Ook nog een aantal zeeleeuwen gespot. En bij één waterval kwamen we zo dichtbij dat ik maar even naar binnen ben gegaan. Wel heel erg mooi. En op de terugreis werden de bergen meer zichtbaar doordat de wolken oploste. Rond 5 uur reden we met de bus weer weg richting de eindbestemming van vandaag Gunn's camp. Nog even een korte stop bij chasm, een korte wandeling naar een rots die door de kracht van het water is uitgeslepen. Daarna moesten we weer door de tunnel en toen we daar uit kwamen waren er kea's op de parkeerplaats. Dus even een foto stop daar. Daarna door naar onze slaapplaats. Helaas valt het allemaal een beetje tegen. Het is allemaal erg klein en geen luxe, gelukkig is het maar voor 1 nacht. 'S avonds aten degene die wouden pasta salade gemaakt door Lolli. Daarna was er warme chocomelk met Bailey en TimTams :-)

In eerste instantie zouden we vroeg moeten opstaan om een wandeling te gaan maken. Maar omdat het slecht weer was ging dit niet door. Dit vond ik niet erg, omdat ik deze wandeling 2 dagen geleden al had gemaakt tijdens de Routeburn Track. We gingen uiteindelijk om 9 uur weg. Eerste stop is Te Anau. Daarna stoppen we nog in een birdpark waar de met uitsterven bedreigde Takahe leeft. En een stop bij Lake Manapouri. Daarna reden we door naar invercargill om een aantal van de groep af te zetten. De rest ging door naar Bluff voor de overtocht naar Stewart Island. Het duurde een uur voordat we daar aankwamen met de ferry. Het hostel had te weinig bedden gereserveerd voor ons dus moest een groot deel van de groep in een tent slapen. Ik had gelukkig een kamer met Feikje waar ik al een paar dagen mee optrek. Na te hebben gedoucht en gegeten zijn we de heuvel opgelopen om naar de zonsondergang te kijken met een deel van de groep. We waren net op tijd om het te zien. Daarna nog even bij de havens blauwe pinguïns gespot en toen naar bed gegaan.

'S ochtends werd ik rond 7 uur wakker en ben me gaan aankleden en ontbijten. Vandaag hebben we tot half 4 om het eiland te bekijken. Eerst ben ik via een mooie route naar Butterflyfield Beach, bragg Bay naar Horseshoe Bay gelopen. Hier liggen op het strand hele mooie soorten schelpen. Daarna ben ik doorgelopen naar Lee Bay waar de Rakiura track begint. Dit is ook één van de 9 great walk. Hier heb ik een stuk van gelopen totdat ik bij een inham kwam waar de zee in een mooie stroom in land in stroomde met aan beide kanten strand en mooie bomen. Aan één boom hing een schommel dus daar heb ik een tijdje opgezeten. Kreeg een beetje een expeditie Robinson gevoel:-). Daarna ben ik langzaam terug gelopen naar Oban.ik was daar best vroeg terug dus ben nog even de andere kant op gelopen naar Ringaringa Beach. Nog even aan het strand gezeten i het zonnetje en toen weer terug naar het hostel om de koffer op te halen. We moeten om 15:00 bij de haven zijn voor de ferry van half 4. Tegen half 5 zijn we weer in Bluff. We hebben daar even de tijd om te eten, omdat we niet allemaal op de ferry van half 4 konden. De andere kwamen om 6 uur aan en toen zijn we meteen richting Queenstown. Waar we tegen 10 uur aankwamen.