Christchurch -Schiphol

15 november 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Gisteravond een gezellige laatste avond gehad in Nieuw Zeeland. We hebben erg lekker gegeten bij de Thai en zijn daarna in een Ierse Pub beland. Waar we nog een paar drankjes hebben gedronken. We hebben trouwens met de groep en Christine afgesproken om volgend jaar met z'n alle een lang weekend naar Athene te gaan waar Christine woont en dat zij ons dan de stad laat zien. Een erg leuk idee, ik ben benieuwd of het gaat gebeuren.

Vanochtend om 8 uur opgestaan, Christine vertrekt om half 9 naar het vliegveld. Zij heeft vanmiddag weer een nieuwe groep voor een djoserreis.
Dus wij gaan haar uitzwaaien. Daarna gaan we met een groepje Christchurch bekijken.

Met z'n vijven zijn we naar het centrum gelopen. Christchurch is in 2010 en 2011 getroffen door 3 aardbevingen. De laaste was in februari 2011 waarbij 185 mensen zijn omgekomen en de stad is geruïneerd. Dit was eigenlijk wel na mijn verbazing nog heel erg duidelijk te zien. Met name in het centrum, waar het het hardst getroffen is. Er zijn een aantal nieuwe, moderne gebouwen, maar op veel plaatsen zijn kale stukken. Of gebouwen die zwaar beschadigd zijn. Het is een beetje raar om door de stad rond te lopen. Gelukkig zijn ze weer druk bezig met de heropbouw, maar heb wel het idee dat dit nog lang gaat duren. We zijn o.a. wezen kijken bij de oude kerk. Hier zijn ze nog steeds niet over uit of deze gesloopt gaat worden of hersteld wordt. Ook hebben we de "tijdelijke" nieuwe kerk gezien, deze is voor een groot gedeelte gebouwd van karton. En we zijn bij een winkelstraatje geweest die bestaat uit winkels in zeecontainers. Daarna zijn we door de botanische tuin terug gelopen naar het motel. Om half 2 werden we opgehaald door 2 shuttle busjes die ons naar het vliegveld brachten. De vakantie zit er nu echt op. Wat is het allemaal snel gegaan. En wat hebben we veel gedaan en gezien.

Om 5 uur vertrok ons vliegtuig, met twee tussen stops in Sydney en Bangkok. Overstappen moesten we weer in Dubai. Na een lange vlucht kwamen we woensdagmiddag om half 1 aan op schiphol. Na afscheid te hebben genomen van de groep was het tijd om naar huis te gaan.