Greymouth - Fox Glacier

4 november 2014 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Vandaag mochten we gelukkig een uurtje langer blijven liggen. Om 9:00 vertrokken we met de bus naar Greymouth. Christine sprak mij vanochtend weer aan over de ballonvaart. Ze heeft voor mij gereserveerd en had wat gegevens nodig. Nou alleen nog goed weer.

De route was erg mooi met grote bergen en kronkelwegen. Na eerst een fotostop te hebben gemaakt reden we door naar een soort wegrestaurant waar we wat konden drinken en wat konden kopen voor de lunch. De bedoeling is dat we gaan picknicken en in principe is het weer prima, maar wel heel af een toe een flinke bui. Dus het is even afwachten of dat doorgaat.

Toen we op de picknickplaats aankwamen begon het net kei hard te regenen. Dus dat werd lunchen in de bus. Gelukkig klaarde het snel weer op dus konden we de wandeling Cape Foulway gaan lopen langs de kust. Er stond een flinke wind, waardoor de golven ook heel hoog waren. Ook kwamen we langs een aantal rotsen waar pelsrobben verbleven. Gelukkig lagen er deze keer ook meedere, zodat we ze goed op de foto konden zetten. De wandeling duurde ongeveer een uur en op het eindpunt stond Sandy onze buschauffeuse ons weer op te wachten.

Daarna reden we door naar de Pancake Rocks. Daar waren we rond half 5. Erg mooi om te zien, vooral met de ruige zee en hoge golven. Weer hadden we geluk met het weer. Toen we er rond liepen scheen de zon, maar de donkere wolken kwamen er wel al aan. Toen we naar de bus liepen barsten het los. Ik en een paar andere hadden geluk en waren net op tijd in de bus, een paar andere kwamen zeiknat terug. Om 5 uur reden we weg naar het hotel Greymouth.

Ik en ongeveer de helft van de groep werd afgezet bij Montieth 's een bierbrouwerij voor een rondleiding en er moest natuurlijk geproefd worden. Na een korte rondleiding een eigen getapt biertje en nog 3 gratis biertje ( waaronder de smaken ginger en Raspberry ) en wat hapjes werden we door Christine opgehaald en liepen we samen naar het oude, stoffige hotel. Waar de rest nog aan het wachten was op hun eten. Wij zijn erbij gaan zitten en hebben nog een voorgerechtje besteld en nog een gratis biertje. Het was een erge gezellige avond :-).

De volgende ochend moesten we om 8:00 klaar staan. Om half 9 gingen we eerst ontbijten bij een cafe in een klein plaatsje net buiten Greymouth. Na het ontbijt hadden we een korte rondleiding bij een jade werkplaats/ winkel. Dit was wel even leuk om te zien. Alleen in deze omgeving en bij het fjordland wordt jade gewonnen in Nieuw Zeeland. Daarna reden we verder naar Fox Glacier.

Voordat we bij de Fox Glacier aankwamen hebben we een korte stop gehad waar we mooi uitzicht hadden op de Franz Josef Glacier. Vanuit hier was het nog een uurtje rijden naar ons hotel.

Aangekomen bij het hotel hadden we een uurtje de tijd om te luchen, voordat we te horen kregen of de heli-hike door ging. Helaas kwamen er hele donkere wolken over de bergen heen en op een gegeven moment zagen we de hele berg niet meer. Iedereen was bang dat het niet door zou gaan. Maar de definitieve beslissing zou 5 minuten van tevoren worden gemaakt. Dus wij in spanning aan het wachten. Eerst kregen we nog een flinke bui, maar heel langzaam aan klaarde het op. En op het moment van de beslissing genomen werd begon zelf de zon weer te schijnen. Wat hebben we toch een geluk deze vakantie. De heli-hike ging door!! Eerst kregen we instructies en kleding en schoenen. Daarna werden we naar de heli's gebracht. In groepjes van 5 gingen we de heli's in. Wat een gaaf uitzicht over de gletsjer. Hij vloog heel laag over de gletsjer heen, echt heel gaaf. Daarna maakte hij een landing midden op de gletsjer waar we op de rest moesten wachten. De groep werd in tweeën gedeeld en we kregen spikes onder onze schoenen. Wij kregen Clair en Kurt als gids. Zij vertelde veel over de gletsjer en de omgeving. En we mochten onze drinkflesjes vullen met het schoonste water van Nieuw Zeeland. De hike was erg mooi. Vooral toen we de gletsjer in gingen en de paden erg smal werden en we omringd werden door de gletsjer. Niet te omschrijven zo mooi, met water wat zich tussen het ijs wurmt en de mooie wit en blauwe kleuren. De tocht duurde 2 en een half uur. Langzaam aan kwamen de donkere wolken weer onze kant op en begon het iets te regenen aan het einde van de tocht, maar dat maakte ons niet meer uit. Wat een gave ervaring. We werden weer opgehaald door de heli's en vlogen over de gletsjer weer terug naar het plaatsje.

Na een lekkere warme douche hebben we met ze alle gegeten in het restaurant van het hotel. Ik had een heerlijke Canterbury Lamb en als toetje een echte Nieuw Zeelandse kiwi pavlova. Erg lekker!!!

Christien had na het eten nog een verrassing. Een tocht door het bos vlak bij het hotel. Het bijzondere hieraan was dat er gloeiwormen leven. Die 's avonds licht geven, een heel mooi gezicht.