naar Kananaskis tot Golden

10 juni 2016 - Jasper, Canada

Vanochtend moesten we wat vroeger opstaan. We hebben een drukke dag voor de boeg. Om 7:00 ontbijten en om 8:00 zijn we vertrokken.

De eerste stop van vandaag was rond 9:00 bij de Athabasca Falls. Daarna stopte we bij Sunwapta Falls. De volgende stop word de Icefields Discovery Centre. De bedoeling was om met een bus naar de glacier te gaan, maar daar hadden we te weinig tijd voor. Daarom zijn we met een groot deel van de groep naar de voet van de glacier gelopen. Een tocht van ongeveer 3 km. Waar we soms even flink moesten klimmen. Maar wel werden beloond met een mooi uitzicht op de glacier. Daarna zijn we halverwege terug gelopen en hebben we geluncht. Om 13:00 reden we weer verder.

We stopte langs de snelweg bij een mooi blauw meer, met op de achtergrond de Rocky Mountains met besneeuwde toppen. Daarna reden we verder naar Bow Commit het hoogte punt van de Icefields Parkway. Hier moesten we nog even flink klimmen, maar toen kregen we wel het mooiste uitzicht te zien tot nu toe. Weer een prachtig blauw meer met de bergen op de achergrond, naast een glacier. Echt geweldig mooi.

De reisleider wou hierna door rijden naar het verblijf voor de komende twee nachten, maar omdat het vandaag zulk mooi weer is wou de groep door rijden naar Lake Louise. De foto die je overal ziet als het om Canada gaat. De reisleider wou hier over 2 dagen langs rijden, maar de weerberichten zijn dan minder gunstig.

En wat een mooie plek. Helaas waren we niet de enigste, maar ondanks dat was echt super mooi. En natuurlijk nog steeds prachtig weer.

Daarna hebben we boodschappen gedaan en gegeten in Canmore. Vervolgens reden we naar ons verblijf voor komende nachten. Wel spannend hoe het eruit ziet...

We verblijven vannacht in trappershutten. Met vier pesonen, uiteindelijk ben ik ingedeeld bij Sabrina, Tessa en Melissa. We krijgen allemaal een slaapzak, lakenzak en kussen. Op zich is er ruimte genoeg, dus we zullen zien. Al het eetbare en ruikende moet in de bus blijven.

Na opzich we redelijk geslapen te hebben worden we wakker rond kwart over 6. Nadat we zijn gedouched hebben we ontbeten. Er kwam nog wel even een vos voorbij lopen.

Om half 9 vertrekken we met de groep richting Kananakis Lake voor een wandeling en picknick.

De eerste stop was bij Peninsula Lake, waar we een klein half uurtje in het zonnetje hebben gezeten.
Daarna zijn we door gereden naar een plek waar een een wandeling zouden gaan maken, maar deze was afgesloten. We hebben toen besloten een andere wandeling in de buurt te gaan doen. Toen we de wandeling begonnen zagen we een briefje hangen van mensen die gister daar gelopen hadden met de waarschuwing dat er Grizzly beren rondliepen. We zagen ook al vrij snel ontlasting liggen en deze leek vrij recent. Andrew had gelukkig beer spray bij dus mochten we iets tegen komen. We hebben ze niet gezien. De wandeling was erg mooi, niet heel moeilijk maar wel een paar keer even klimmen. We kwamen op stukken waar nog sneeuw lag. We hebben geluncht op een open plek waar veel gras en water was. Het was dus wel uitkijken of er geen wilde dieren in de buurt waren. Na de lunch liepen we weer terug richting de bus. We besloten om vervolgens terug te rijden naar het kamp.

We hebben een paar vrije uurtjes om even te relaxen. Om half 6 gaan we met de bus naar Canmore om te eten. Met 6 personen hebben we bij de italiaan gegeten. Lekker lasagna met extra groenten en het eerst tijdens deze vakantie een heerlijk toetje met 3 soorten chocola mousse. Was even genieten.

Toen we terug bij de bij de bus waren kregen we van Andrew allemaal een envelop van Djoser. We moesten het tegelijk open maken. Hierin zat een brief waarin hetzelfde stond als de mail die ik van ze terug heb ontvangen. Met als compensatie in Golden een gratis ritje met de gondela waar boven op de berg een beren opvang is en we gaan met z'n alle uit eten ook op kosten van Djoser!

Vanochtend waren we alle 4 vroeg wakker, dus zijn we allemaal gaan douchen. Voordat het druk werd. Daarna hebben we ontbeten en om half 9 vertrekken we.

Rond half 10 waren we in Banff. Ook weer een echt wintersport dorpje.
Eerst zijn we met een een aantal mensen met de gondel naar de top van Sulpher Mountain in een kleine 10 minuten. Daar hadden we een mooi zicht op de Rocky Mointains. Daarna had we nog even de tijd om wat winkels te bekijken.

Om 13:00 reden we met de bus richting Moraine Lake. Rond 2 uur kwamen wij daar aan. We kregen even de tijd om foto's te maken. Het was aan het regenen, maar gelukkig kwam de zon er snel doorheen.

Onderweg stopte we even bij Spiral Tunnels. Hier kon je zien hoe het spoor is aangelegd door deze bergen.

De volgende stop is Yoho park waar we bij Emirald Lake een stop hadden. Weer een erg mooi meer. Dit is het grootste meer van de Rocky Mountains.

Daarna reden we door naar het hostel. Was een beetje bang voor waar we terecht zouden komen. Maar het valt gelukkig erg mee. De begaande grond is een grote woonkamer/ keuken. Erg gezellig. Van alle gemakken voorzien. Er lopen 2 honden rond. En ik heb een eigen kamer gekregen, wat eigenlijk niet de bedoeling was. Erg fijn dus.

'S avonds zijn we op 5 minuten afstand van het hostel gaan eten en hebben daarna in het hostel met een drankje de verjaardag van Tessa gevierd.