Van Rotorua naar Whakapapa en de Tongariro Crossing

29 oktober 2014 - Ohakuri, Nieuw-Zeeland

Vandaag zijn we om 8:00 vertrokken uit ons motel. Wat we vandaag precies gaan doen is afhankelijk van het weer, er is namelijk slecht weer op komst. Eerst hebben we een aantal stops gehad in Rotorua, omdat we hier nog niet echt de tijd voor hebben gehad i.v.m. de wandeling van gister. Wat er typerend is voor het stadje is dat het er nogal stink. Dit komt door de zwavel die bij de bronnen vrijkomt.

Daarna zijn we bij een grote modderpoel wezen kijken. En erg grappig gezicht met al die pruttelde modder. Vanuit daar reden we door naar het Wai-o-tapu thermaal park. Het eerste wat we hier gingen bekijken was de Lady Knox geiser. Die spuit elke dag om 10:15. Dit is natuurlijk niet echt de natuur meer die zijn werk doet, de geiser spuit uit zichzelf elke 24 tot 72 uur. Voor toeristen zijn ze deze geiser elke dag gaan opwekken met een soort van zeepsop. Een heel erg mooi gezicht, maar wel jammer dat ze er zo'n toeristische attactie van hebben gemaakt. Daarna hadden we anderhalf uur de tijd om het park te verkennen. Via een mooie wandelroute van ongeveer 3 km. kwamen we langs alle mooie modderpoelen, watervallen, borrelde bronnen etc. Erg mooi en apart om te zien.

Nadat iedereen terug was reden we met de bus verder naar een waterval waar we ongeveer een uur hebben gewandeld langs de rivier. Op het eind stond Peter onze buschauffeur ons weer op te wachten. Vanuit hier reden weer door naar Lake Taupo waar we tijd hadden om te lunchen en te shoppen. Vooral dat shoppen was erg nodig, omdat we morgen hopelijk de Tongariro crossing gaan lopen. De mooiste wandeling van Nieuw Zeeland. Maar omdat het daar deze week nog heeft gesneeuwd en de temperatuur -2 is moest ik en een paar andere o.a. een goede waterdichte broek kopen, met een spijkerbroek wordt je niet toegelaten. Verder hebben we ook nog handschoenen gekocht.

Daarna moesten we de bus weer in richting de lodge waar we gaan overnachten. We hebben nog een tussenstop gemaakt bij een supermarkt om inkopen te doen voor de komende twee dagen, omdat we er afgelegen zitten. Rond 6 uur kwamen we bij de lodge aan. Inmiddels was het weer slecht geworden met veel regen. Hopelijk is dit morgen beter. De kamer is weer erg mooi en groot met uitzicht op de vulkanen, al zijn die op dit moment helaas niet te zien i.v.m. het slechte weer. Om half 7 hadden we een briefing over de crossing van morgen. En daarna hebben we wat gegeten. Vanavond kruip ik vroeg m'n bed in, omdat we morgen om 7 uur present moeten zijn. Dan horen we of de crossing doorgaat.

Vannacht helaas niet zo goed geslapen. Vaak wakker geweest en het regende buiten de hele nacht door. Geen goed teken voor morgen.

Vanochtend was het erg vroeg. Om 6 uur opgestaan, half 7 ontbijt en 7 uur moesten wij ons melden bij de receptie van de Lodge om te horen of de crossing door zou gaan.

En....wow wat een geluk hadden wij. Het zonnetje scheen!!! Tijdens de briefing werd wel gezegd dat er slecht weer op komst was, maar dat het niet al te veel problemen zou geven voor de crossing. Dus om 10 voor half 8 werden we met een busje opgehaald die ons naar het begin punt bracht. Om 10 voor 8 begonnen we met z'n zevenen een beetje gespannen aan de tocht.
Maar wat een geweldigd ervaring. Het leek net of we midden in de film Lord of the Rings zaten. Naast Mount Tongariro ligt Mount Ngauruhoe die in de flim werd gebruikt als Mount Doom. Door het super goede weer hadden we echt een geweldig uitzicht naar zowel de vulkanen als de rest van de omgeving. De klim was best steil, een hele klim. Vooral het laatste stuk waar je flink last had van de koude ( -2 graden ) wind. Maar dat mocht zeker de pret niet drukken, vooral als je vanaf het hoogste punt een spectaculair uitzicht hebt. Natuurlijk hebben we veel foto's gemaakt, ook van de groep samen. Toch een hele prestatie. De crossing ging verder langs de krater en super mooie blauwe meren. Er lag ook nog flink sneeuw waar we op sommige stukken doorheen moesten.

Op de top zagen we al dat er slecht weer ( wolken ) aankwamen. We besloten om snel verder gaan, want het weer in Nieuw Zeeland kan heel snel omslaan. Voorbij de top, na de helft van de tocht kwamen we in de wolken/ mist terecht. Best wel een beetje spooky, maar ook we heel mooi. Gelukkig klaarde het best snel op en bleef het gelukkig droog. De rest van de wandeling was erg mooi, maar niet zo spectaculair als de eerste helft. 10 voor 3 kwamen we bij het eind van de crossing, een mooie tijd. Dat moest natuurlijk ook vast gelegd worden.

Om 16:00 werden we opgehaald door de bus, na een half uurtje rijden kwamen we weer bij de lodge aan. Moe, maar zeer tevreden. De rest van de groep was natuurlijk nieuwsgierig naar onze verhalen. Een aantal stond ons al op te wachten. Hierna zijn we lekker gaan douchen en daarna lekker gegeten. Het slechte weer is inmiddels losgebroken, maar dat is niet erg. Wij zitten lekker warm binnen en morgen hebben we een reisdag voor de boeg.