Transalpine - Greymouth - Franz Josef

3 januari 2018 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Om half 7 ging de wekker alweer. Om 7:45 moest ik op het station zijn. Dat was ongeveer 20 minuten lopen. De trein vertrok om 8:15. Om 10:45 kwamen we aan bij Arthur's Pass na een adembenemende rit door de bergen van Nieuw Zeeland. Wat een geweldig uitzicht. Diepe kliffen en hoge bergen. Gelukkig is het weer ook erg goed. We begonnen met bewolking in Christchurch, maar het is helemaal opgeklaard. De trein stopt hier even om een aantal mensen uit te laten stappen. Daarna gaan we eerst 25 minuten door een tunnel, van 8,5 km.

Om 1 uur kwam de trein aan in Greymouth en daar stond de bus van Stray gelukkig al te wachten. Toen iedereen er was reden we naar de eerst stop een jade winkel. Heel grappig ik ben hier 3 jaar geleden al geweest :-). Dus hoefde niet maar binnen. Heb even met de buschauffeur/ reisleider gesproken over de excursies van morgen bij de Franz Josef gletsjer en heb besloten om de 30 minuten scenic vlucht te gaan doen. Na een paar korte stops kwamen we aan in Franz Josef een "dorpje" dat bestaat uit 2 straten en waar het allemaal draait om de gletsjer. Eerst moesten we ons inchecken een daarna waren we vrij om te doen wat we wilden. Eerst maar even de was gedaan en boodschappen. Daarna eten gekookt in de keuken van het hostel. Omdat het hier veel langer ligt is dan in Australië hebben we de hele avond nog tijd om buiten wat te ondernemen. Ben dus een wandeling gaan maken. Eerst de Tatare tunnels en daarna de Callery Gorge. Wat samen ongeveer 2 uurtjes was en ben door de winkelstraat terug gelopen naar het hostel.

Toen ik wakker werd was het aan het regen, iets wat hier heel normaal is. Alle vluchten van de ochtend zijn al gecanceld. De kans is dus groot dat de scenic vlucht niet doorgaat. We zullen zien. Eerst naar het wildlifecentre waar ze kiwi's hebben van het zeldzaamste ras Rowi. Eerst gekeken bij het verblijf om 11:00 mag ik backstage om kennis te maken met de kuikens en voor meer informatie over de kiwi.
Het was een leuke tour. Eerst kregen we informatie over de 5 soorten en daarna kregen we de eieren te zien die ze ophalen uit het wild en hier uitbroeden. De kuikens worden dan als ze oud genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen uitgezet op een eiland waar geen roofdieren zijn. Zodat ze leren voor zichzelf te zorgen. Als ze dan volwassen zijn gaan ze terug naar de plek waar het ei is gelegd. Hopen dat ze zich dan gaan voortplanten.

Daarna heb ik snel geluncht en ben naar het kantoor gelopen waar vanuit de scenic vluchten gedaan worden. De grote vraag is of het wel door gaat. Er is de hele ochtend niet gevlogen i.v.m. het weer. Maar wat een geluk, want het gaat door omdat het aan het op klaren is. Uit eindelijk rond 13:00 gingen we de lucht in met een helikopter. De vlucht duurde 30 minuten. Eerst over de Franz Josef gletsjer en daarna over de Fox Glacier. Daar tussen in maakte we een lading in de sneeuw met Mount Tasman en een stukje Mount Cook op de achtergrond. Wat indrukwekkend zeg! Toen we weer terug vlogen trok het weer helemaal dicht en werden vervolgens de andere vluchten gecanceld. Wat een geluk weer.

Toen ik terug kwam bij het hostel heb ik een boterham gegeten en ben ik begonnen met een wandeling van 3 uur naar de voet van de gletsjer. Het begin van de wandeling was een beetje saai langs de weg, maar toen de echt wandeling begon naar de gletsjer werd het een veel beter. Uiteindelijk na ruim 2 uur de gletsjer voet bereikt. Wat erg mooi was. Op de terug weg heb ik nog 2 andere eenlingen gelopen. Rond 19:00 was ik terug bij het hostel en heb ik mijn eten gekookt. Daarna nog een hele tijd zitten praten met 2 Duitse meiden.